טלפון: 050-5236259 | 050-5396611
החלפת גוף חימום בדוד מים
water heater_348704648

החלפת גוף חימום בדוד מים

בין אם דוד המים החמים בבית מחובר לקולטי שמש ובין אם לאו, מותקן בדוד גוף חימום חשמלי שניתן להפעיל כך שיחמש את המים עד לטמפרטורה רצויה, אותה ניתן לקבוע באמצעות תרמוסטט.
המים הקשים בישראל גורמים להצטברות אבנית על גוף החימום עד שזה חדל מלהיות יעיל ויש להחליפו. תקלה נוספת המחייבת החלפת גוף חימום בדוד יכולה להיות התכה של המוליך כך שגוף החימום חדל לחלוטין מלחמם.
בפסקאות הבאות תמצאו מידע על החלפת גוף החימום של דוד המים, איך ניתן לדעת שהגיע הזמן להחליף גוף חימום, במה כרוך ביצוע העבודה, האם זה משהו שתוכלו לעשות בעצמכם אן שחייבים לפנות לבעל מקצוע, כמה תעלה החלפת גוף חימום ועוד.

איך יודעים שצריך להחליף גוף חימום
כשגוף החימום החשמלי בדוד המים החמים פועל הוא צורך זרם גבוה של חשמל, קל להיווכח בזאת אם מביטים על מונה החשמל בעת שמפעילים את הדוד ורואים כיצד מאיץ מהירותו הגלגל הסובב לפי עוצמת הזרם המסופק לבית.
ככל שגוף החימום מתיישן מתרחשות שתי תופעות במקביל, המתכת ממנה עשוי גוף החימום (סגסוגת המכילה בעיקר נחושת) מתעכלת ובה בעת (וללא שום קשר) מצטברת שכבה של אבנית על פניה. כתוצאה משני תהליכים אלה צריכת הזרם של גוף החימום עולה, כשזו מגיעה לסף מסוים נהיה עדים לתופעה של הקפצת ממסר הפסקת זרם החשמל כשמפעילים את הדוד. הקפצת הממסר יכולה להתרחש בכל פעם או רק מדי פעם, יכול לקפוץ הממסר שאחראי על הזנת הזרם לאזור מסוים בבית (שם מצוי הדוד), כזה המיועד לדוד בלבד, ממסר ההזנה הראשי או ממסר הפחת (נגד התחשמלות).

 סימן נוסף לכך שהגיע הזמן להחליף גוף חימום בדוד המים החמים הוא שלוקח הרבה זמן למים להתחמם, זאת כתוצאה משכבת האבנית שהצטברה אשר מהווה בידוד תרמי וגורעת מהולכת החום מגוף החימום אל המים. אם גוף החימום "נשרף" (נוצר בו נתק והוא אינו מוליך עוד חשמל) הוא יחדל לגמרי לפעול (המים לא יתחממו כלל), מומלץ לוודא שהתקלה היא בגוף החימום ולא בתרמוסטט.

 ריקון הדוד ממים
שלא כמו בהחלפת תרמוסטט (עבודה פשוטה ביחס להחלפת גוף חימום) בבואנו להחליף גוף חימום לדוד המים החמים יש לרוקן אותו תחילה ממים. כדי לנקז את המים מן הדוד יש להפסיק את אספקת המים אליו, לחבר צינור אל ברז הניקוז כך שניתן יהיה להוביל את המים אל הביוב או לפחות למקום שאין מניעה להזרים אליו כמות כזו של מים (כמות התלויה בגודל הדוד, בדרך כלל בין 120 – 200 ליטרים). יש לאפשר נקודת כניסת אוויר לדוד (למשל על ידי פירוק הצינור המוביל אליו מים) כך שכל המים יוכלו לזרום החוצה מן הדוד תוך שאוויר תופס את מקומם.

פירוק גוף החימום הישן
רוב הדודים מותקנים כשהם עומדים, במקרה כזה את מקום חיבור גוף החימום נמצא מלמטה. בדודים שוכבים יש למצוא באחד הצדדים עיגול שבהיקפו אומים (כ6 – 10 אומים, תלוי בגודל הדוד). כדי להחליף את גוף החימום יש לנתק את חיבורי החשמל אל התרמוסטט וגוף החימום, לשלוף את התרמוסטט ממקומו (בדרך כלל הוא מוחזק במקומו על ידי תפס קפיצי), לפתוח את כל האומים המחזיקים את האוגן ("פלאנג'" עליו מותקן גוף החימום) ולשלוף אותו החוצה יחד עם גוף החימום.
יש המחליטים להחליף רק את גוף החימום ללא הסרת האוגן, אנו איננו ממליצים על כך שכן החלפת האוגן מאפשרת ניקוי משקעי אבנית, טיפול אשר יאריך את חיי הדוד.

הרכבת גוף חימום חדש
לאחר הוצאת גוף החימום הישן ממקומו יש להכניס את היד פנימה אל הפתח שנוצר ולסלק משקעי אבנית. בתום ניקוי יסודי ניתן למקם אוגן חדש עליו גוף חימום חדש ולהדק את האומים כך שאטם הגומי החדש יתפוס את מקומו ותיווצר אטימה. לאחר שכל האומים הודקו ניתן להחזיר את התרמוסטט ולחבר חזרה את חוטי החשמל.

לאחר התקנת גוף החימום החדש יש לחבר מחדש את אספקת המים לדוד, למלא אותו, לוודא שאין נזילות ולהפעיל את הדוד כדי לוודא פעולה תקינה של גוף החימום כמו גם של התרמוסטט (יש לכוון לטמפרטורה הרצויה ולבדוק שאכן מפסיק את פעולת הדוד כשהמים מגיעים לטמפרטורה זו).

האם כדאי לנסות לעשות זאת בעצמנו
חובבי פרויקטים של בניה ותיקון בבית בשיטת עשה זאת בעצמך יוכלו אולי לבצע החלפת גוף חימום לדוד בעצמם. יש לקחת בחשבון שבמקרים של דוד המותקן על הגג ביצוע בטוח דורש מיומנות וניסיון בעבודה בגובה. בנוסף יש ליזכור שמדובר בעבודה המשלבת ניתוק וחיבור חוטי חשמל, עבודת אינסטלציה (לריקון הדוד), מיקום נכון של אטם, פתיחה וסגירה של אומים בגודל בינוני תוך הפעלת כוח מספק ועוד. לפיכך נחוצה יכולת במגוון מלאכות כמו גם את כל כלי העבודה הדרושים (כולם, דרך אגב, כלי עבודה ידניים).

עלות ביצוע בעצמנו לעומת עלות ביצוע על ידי בעל מקצוע
מי שמחליף גוף חימום לדוד לבדו יישא בעלות החלקים בלבד, ערכה של גוף חימום, מאיץ, אוגן ואטם תעלה בין 250 – 600 שקלים תלוי בנפח והספק הדוד. עבור רובנו, עלות החלפת גוף חימום בדוד תכלול את החלקים הדרושים, כפי שפורטו לעיל, ותשלום עבור זמנו של חשמלאי מוסמך או מתקין דודים מקצועי. בעלי מקצוע שכאלה יגבו סביב 300 שקלים על ביצוע ההחלפה, כך יוצא שעל החלפה של גוף חימום פשוט (2,500 וואט) בדוד סטנדרטי (בנפח של כ 120 ליטרים) נשלם בין 500 – 600 שקלים.

באדיבות אתר "טוב תודה"